GroenLinks is de tweede partij onder de allochtone kiezers. Maar de afgelopen jaren is die aanhang ook geslonken. Kleurrijk Platform zet zich in om die ontwikkeling te keren.

Bij de discussies over de toekomst van GroenLinks werd door de leden tolerantie als tweede speerpunt van de partij genoemd. Tolerantie waarin de partij zich onderscheidt ook wat betreft de visie op diversiteit in de samenleving. De partij die vertrouwen heeft in mensen als uitgangspunt en verschillen niet als probleem benoemt.

 

Met deze boodschap heeft GroenLinks een stevige aanhang verworven. Wij zijn de tweede partij onder de allochtone kiezers. Maar de afgelopen jaren is die aanhang ook geslonken.

Kleurrijk Platform zet zich in om die ontwikkeling te keren. Wij moeten geen partij zijn zonder migranten. Het kan zoveel beter. GroenLinks heeft een flink potentieel aan migrantenstemmers dat kan groeien. Daarvoor moeten we ons afvragen wie die kiezers zijn en hoe wij hen verder kunnen motiveren om Groenlinks te stemmen.

 

Linkse stemmers

80% van de allochtone kiezers stemt links.

PvdA heeft 50% van de allochtone stemmen. GroenLinks is een goede tweede met 12%. (onderzoek Forum 2010)

In Amsterdam kozen in 2010: 25% van de Antilianen ; 18% van de Surinamers, 15% van de Turken en 9% van de Marokkanen voor GroenLinks (UvA 2010)

 

Wat vinden allochtone kiezers belangrijk?

Belangrijke criteria bij partijkeuze zijn het sociaal imago van de partijen en de visie op een tolerante anti-racistische samenleving.

GroenLinks trekt meer allochtone stemmers uit de tweede generatie en de hoger opgeleide allochtonen. Deze groepen nemen in hoog tempo toe. De allochtonen zijn bezig met een grote inhaalrace. Steeds meer jongeren zijn hoog opgeleid. Steeds meer mensen van de tweede generatie participeren actief in de samenleving en gaan ook steeds meer naar de stembus.

 

Toch verliest GroenLinks de afgelopen jaren allochtone stemmen. In Amsterdam

hadden we in 2002 25% van de allochtone stemmen. In 2010 was dat 15% (onderzoek UvA):

Bij zowel Turken als Marokkanen van 2006 naar 2010 is er een aanzienlijke groep die zegt beslist niet op GroenLinks te willen stemmen.

In informele gesprekken werd als verklaring het meeste genoemd: een zwakker sociaal profiel en een zwakker ‘tolerant’ profiel. 

 

Wel heeft GroenLinks groeipotentie onder allochtone stemmers. Ook in Amsterdam zeggen veel kiezers dat zij nu niet op GroenLinks hebben gestemd maar dat in de toekomst wel kunnen overwegen. 52% van de Antilianen, 45% van de Surinamers, 35% van de Marokkanen en 33% van de Turken geven aan een stem op GroenLinks wel te overwegen.

Dat is aanzienlijk meer dan de aantallen die de afgelopen jaren daadwerkelijk GroenLinks hebben gestemd (onderzoek UvA). Er is dus nog veel te winnen

 

Vooral van de PvdA valt te winnen als zij op hun sociale en tolerante  imago inboeten en de verwachtingen van hun achterban steeds minder waarmaken.

Turken, Marokkanen en Surinamers  die teleurgesteld zijn in de wijze waarop de PvdA hun belangen behartigt schakelen over van PvdA naar GroenLinks. Zij blijven in de linkse hoek.  Er zijn weinig allochtonen die rechts stemmen.

Het rechtse beleid van deze regering, hun bezuinigingen op de sociale zekerheid en hun aanval op de tolerantie in het land kunnen we omzetten naar een positieve keus voor GroenLinks door ons tolerante en sociale imago goed uit te dragen.

 

Migranten zijn geen eenheidsworst

In 2006 heeft Motivaction onderzoek gedaan naar de verschillende leefstijlen van niet westerse allochtonen in Nederland. Bij de nieuwe Nederlanders zoals Motivaction het noemt is de oriëntatie meer gericht op de materiële belangen dan de immateriële. (58%)

Ook is meer dan de helft van de migranten meer gericht op persoonlijke groei en carrière dan op traditie en behoud van traditionele waarden (58%).

 

De GroenLinksstemmen komen vooral uit de groepen: ‘moderne statuszoekers’ en ‘ambitieuze ontplooiers’.  De ‘moderne statuszoekers’ zijn de allochtone proteststem. De kiezers die vooruit willen komen, hard werken en een opleiding volgen of gevolgd hebben, maar zich niet erkend en herkend voelen in het rechtse klimaat. De ‘ambitieuze ontplooiers’ zijn meer individualistisch ingesteld, goed geïnformeerd en minder materialistisch georiënteerd. Beide groepen zijn vooral geïnteresseerd in thema’s als de tolerante samenleving, anti-discriminatie en kansen voor groei en ontplooiing. Religie is voor hen geen belangrijk thema.

Samen vormen deze groepen 40% van de allochtone groepen in Nederland. Een interessant potentieel voor GroenLinks om haar aanhang te vergroten.

 

Onder de meer traditionele allochtonen onderscheidt Motivaction drie groepen: de religieuze familiegerichten, de behoudende arbeidsgerichten en de statusgerichte carrièremakers. Deze groepen stemmen vooral op de PvdA. Ook bij deze groepen is GroenLinks de tweede keus na de PvdA. Zij zijn vooral gericht op materiële waarden: goed inkomen, sociale vooruitgang, en ruimte om de eigen waarden te kunnen beleven in Nederland. 

 

 

Korte omschrijving van de vijf leefstijlen:

Religieuze familiegerichten

Nieuwe Nederlanders die hechten aan traditionele waardepatronen.

Het gezin, familie en het geloof staan op nummer één, andere levensdomeinen zijn ondergeschikt.

 

Behoudende arbeidsgerichten

Nieuwe Nederlanders gedreven door materialisme, arbeid, consumptie en verwerving van status, met een sterke gerichtheid op traditie, gezin en religie.

 

Statusgerichte carrièremakers

Nieuwe Nederlanders die sterk gericht zijn op presteren en genieten van materialistische dingen in het leven.

Balancerend tussen plichtsgetrouwheid en onafhankelijkheid.

 

Moderne statuszoekers

Nieuwe Nederlanders gedreven door materiële en consumptieve waarden. Voelen zich niet gebonden door ‘wat zou moeten’ volgens familie of geloof.

Weinig prestatiegericht ingesteld.

 

Ambitieuze ontplooiers

Nieuwe Nederlanders die zelfstandig en onafhankelijk in het leven staan en zichzelf

willen ontplooien.

 

Als we die kansen in de campagne willen omzetten naar daadwerkelijke keuzes, moeten we differentiëren in de manier waarop we de standpunten van de partij uitdragen. We moeten mensen op maat bedienen en misschien ook nieuwe vormen en netwerken gebruiken om de kiezers te bereiken.

 

Tips  voor de campagne onder allochtonen:

·         Werf niet alleen onder de zelforganisaties en moskeeën.

·         Werf ook onder de jongere hoger opgeleide allochtonen. Vaak te vinden via niet traditionele netwerken. Bijvoorbeeld via hogescholen,  universiteiten, en verenigingen van hoger opgeleiden. 

·         Benadruk in de campagne de specifieke thema’s uit ons programma die migranten aanspreken:

Bij de moderne kiezers:

-        Investeren in goed onderwijs voor alle kinderen

-        De inzet voor een tolerant Nederland (GroenLinks is de enige partij waar Wilders in ieder geval niet mee wilde samenwerken)

-        Waardering voor de snelle sociale groei van veel migranten door opleiding en werk

-        Diversiteit in culturele voorzieningen en uitingen

 

Bij de meer traditionele kiezers:

-        Sociale huisvesting

-        Bestrijding van discriminatie (in het bijzonder op de arbeidsmarkt)

-        Tegen de bezuinigingen op sociale zekerheid

-        Tegen stigmatiseren van minderheden als probleem

-        Arbeidsmarktbeleid

-        Erkenning van recht op vrije religieuze keuzen

-        Geen boerka of hoofddoek verbod

  

Verwijzingen:

Forum: opkomst- en stemgedragvan nieuwe nederlanders Gemeenteraadsverkiezingen 2010

Motivaction: EtnoMentality Opkomstgedrag en opkomstmotieven van Nieuwe Nederlanders

UvA: T. van der Heijden en A. van Heelsum; opkomst en stemgedrag van migranten kiezers tijdens  gemeenteraadsverkiezngen van 3 maart 2010