Kleurrijk Platform heeft de afgelopen tijd hard gewerkt om amendementen in te dienen op het concept verkiezingsprogramma, waarvan een met de GroenLinks diversiteitswerkgroepen gezamenlijk. Hier vind je ingediende amendementen op een rijtje.

Amendementen Kleurrijk Platform GroenLinks 2012

Hoofdstuk 1, A punt 9.
9. Het Bouwbesluit mag de groene ambities van gemeenten niet in de weg staan; gemeenten mogen verdergaande duurzaamheidseisen stellen dan het Bouwbesluit voorschrijft.
Wijzigen in “Het bouwbesluit wordt aangepast en de eisen aan duurzaamheid worden verhoogd.”
Toelichting: Dit sluit aan op de algemene tekst waarin staat dat de richtlijnen van het bouwbesluit geen beperking mogen zijn voor het duurzaam bouwen. Het is minder vrijblijvend om het bouwbesluit aan te passen dan om een oproep te doen om verder te gaan dan de voorschriften.

Hoofdstuk 1, B punt 4.
4. Nederland knokt voor verbetering van het Europese stelsel van handel in emissierechten: al in 2012 moeten emissierechten uit het stelsel worden gehaald om de CO2-prijs op te drijven en in het vervolg moeten alle emissierechten worden geveild in plaats van gratis weggeven.
Wijzigen in “Nederland knokt voor de reorganisatie van het Europese stelsel van handel in emissierechten: niet langer wordt vervuiling door Europa afgekocht in ontwikkelingslanden. Al in 2012 moeten emissierechten uit het stelsel worden gehaald om de CO2-prijs op te drijven en in het vervolg moeten alle emissierechten worden geveild in plaats  van gratis weggeven.”
Toelichting: De wereld wordt niet groener door het verplaatsen van vervuiling van de ene plek naar de andere. Emissiehandel moet niet leiden tot het maskeren van vervuiling en daarmee ruimte geven voor meer vervuiling.

Hoofdstuk 1, E punt 15.
15. Nederland ijvert binnen de EU voor maatregelen tegen de import van veevoer waarvoor tropisch bos is gekapt en stimuleert het gebruik van Europese eiwitrijke gewassen als alternatief voor importsoja.
Wijzigen in “Nederland zet zich in voor wereldwijde duurzame productie van gewassen en vlees en beëindigt door de overheid gesteunde concurrentie met derde wereld landen.”
Toelichting: Het is niet redelijk om import uit andere landen tegen te gaan en dan op eigen grond tegen hogere kosten een alternatief voor soja te verbouwen. Als we toch wat willen doen, dan stoppen met soja omdat dat een te groot beslag legt op onze reserves en ook in Europa landbouwareaal omzetten naar bos en natuurgebied op grote schaal. Dit is ambitieus, maar wel het enige redelijke.

Hoofdstuk 2, A punt 3.
3. Er komt een vervolg op het Actieplan Leerkracht om een carrière als leraar aantrekkelijker te maken en leraren te stimuleren in hun opleiding te investeren. Hierin worden ook afspraken gemaakt over extra beloning voor leraren die les geven aan veel leerlingen met achterstanden.
Toevoegen na laatste zin “Deze extra beloning wordt gekoppeld aan het behalen van extra kwalificaties voor onderwijs in achterstandssituaties.”
Toelichting: Werken met kinderen uit zwakke milieus is geen straf die vergoed moet worden, maar een uitdaging voor professionaliteit.

Hoofdstuk 2, E, punt 15. (ondersteund door FemNet, GroenLinks+ en LinkerWang)
15. Nederland zet zich in voor een toekomstbestendig sociaal Europa. Nederland ijvert ervoor om de Europese afspraken over een eerlijker arbeidsmarkt, groene werkgelegenheid en de aanpak van armoede, discriminatie en sociale uitsluiting even stevig te maken als de financiële afspraken. Daartoe dient de nadruk bij het begrotingstoezicht te verschuiven naar de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op middellange termijn: landen krijgen meer tijd om hun tekort weg te werken mits zij forse hervormingen doorvoeren in lijn met de EU2020-strategie. Nederland zelf gaat serieuzer werken aan de doelen voor 2020 die ons land dreigt te missen, zoals het verminderen van het aantal armen met 180 duizend, 20 procent energiebesparing en het investeren van 3 procent van onze welvaart in onderzoek en innovatie. Daarnaast pleit de regering voor bindende Europese afspraken over:
(…)
d) een gezamenlijk beleid voor arbeidsmigratie, dat migranten van buiten de EU de
kans geeft te werken in sectoren die handen en hoofden tekortkomen, dat uitbuiting bestraft en arbeidsmobiliteit bevordert;
(…)
Toevoegen na “in sectoren die handen en hoofden tekortkomen”: “dat verblijfsrechten worden opgebouwd”
Toelichting: zonder deze toevoeging bestaat het risico dat verhoogde mobiliteit de positie van arbeidsmigranten juist verslechtert.
Toevoegen punt f “gelijke rechten voor migranten ongeacht arbeidssector of kennisniveau.”
Toelichting: Er komen dus gelijke rechten voor zowel kennismigranten als laaggeschoolde arbeidsmigranten. Beiden zijn nodig in Nederland en verdienen gelijke rechten.

Hoofdstuk 3, A punt 13.
13. Voor huwelijksmigranten van buiten de EU gaat dezelfde inkomenstoets gelden als voor EU-burgers. De leeftijdsgrens wordt verlaagd naar 18 jaar. Ongehuwden behouden hetzelfde recht op gezinshereniging als gehuwden.
Vervangen: de term "huwelijksmigrant" door "gezinsmigrant”.
Toelichting: De term in het migratiebeleid is "gezinsmigratie" en "gezinsmigrant". Het gaat bij gezinsmigratie ook om niet gehuwde partners, ouders, kinderen en broers en zussen.
Toevoegen na laatste zin: Ook de andere per 1 juli 2012 ingaande beperkingen in de gezinsmigratie worden ongedaan gemaakt.
Toelichting: per 1 juli aanstaande gelden er, behalve het gehuwd moeten zijn, ook nog andere beperkingen, zoals de beperking tot het "kerngezin" voor gezinsmigratie, de geldigheid van de machtiging tot voorlopig verblijft wordt teruggebracht van 90 naar 30 dagen.

Hoofdstuk 3, J punt 9.
9. Vreemdelingenbewaring is een uiterste dwangmiddel dat zo kort mogelijk moet worden toegepast. Bovendien moet er uitzicht op terugkeer bestaan. Uitgeprocedeerde asielzoekers mogen slechts in vreemdelingendetentie worden genomen wanneer duidelijk aantoonbaar is dat zij terugkeer naar het land van herkomst tegenwerken. Vreemdelingendetentie krijgt het karakter van een humane gesloten opvang, in plaats van een gevangenis. Minderjarigen worden onder geen beding in vreemdelingendetentie geplaatst.
Punt vervangen door “Vreemdelingendetentie wordt afgeschaft. Wanneer mensen zonder geldige verblijfsvergunning duidelijk aantoonbaar de terugkeer naar het land van herkomst tegenwerken, wordt gebruik gemaakt van alternatieven zoals meldplicht, begeleiding en garantstelling.”
Toelichting: Dit volgt logischerwijs uit J.8: Geen strafbaarstelling, dan is er ook geen enkele grond om de vrijheid van deze mensen ontnemen. Er zijn voldoende alternatieven voor vreemdelingenbewaring die ook in andere landen (Zweden, België, Verenigd Koninkrijk) al worden toegepast. Deze alternatieven hebben bewezen meer effectief, goedkoper, en humaner te zijn.

Hoofdstuk 3, J punt 9.
9. Vreemdelingenbewaring is een uiterste dwangmiddel dat zo kort mogelijk moet worden toegepast. Bovendien moet er uitzicht op terugkeer bestaan. Uitgeprocedeerde asielzoekers mogen slechts in vreemdelingendetentie worden genomen wanneer duidelijk aantoonbaar is dat zij terugkeer naar het land van herkomst tegenwerken. Vreemdelingendetentie krijgt het karakter van een humane gesloten opvang, in plaats van een gevangenis. Minderjarigen worden onder geen beding in vreemdelingendetentie geplaatst.
Vervangen waar “vreemdelingendetentie” staat, door “gesloten opvang”.
Toelichting: Wanneer je het huidige gevangenis-karakter wilt wijzigen naar een gesloten opvang, moet dit ook blijken uit de vocabulaire die de partij zelf gebruikt. Er moet geen ruimte zijn voor misverstanden.

Amendementen gezamenlijke diversiteitswerkgroepen GroenLinks (FemNet, GroenLinks+, LinkerWang, RozeLinks) 2012

Hoofdstuk 2, onder B, punt 2:
2. Iedere leerling in het beroepsonderwijs heeft recht op een stage- of leerwerkplek.
Daartoe:
a) worden scholen wettelijk verplicht om een stage- of leerwerkplek te regelen voor jongeren die dat buiten hun schuld zelf niet is gelukt. Scholen mogen geen enkele leerling van school laten gaan vanwege het ontbreken van een stage- of leerwerkplek;
Toevoegen, na “stage- of leerwerkplek”: of het ontbreken van een geldige verblijfsstatus.
Toelichting: Sluit logisch aan op Hoofdstuk 3 J.8 maar stimuleert de scholen meer om dit daadwerkelijk uit te voeren.

Hoofdstuk 2, onder D, punt 4:
4. Met hogescholen en universiteiten worden afspraken gemaakt over meer loopbaankansen voor jongeren, vrouwen en migranten.
Vervangen“migranten” wordt: “etnische minderheden”
Toelichting: kinderen van migranten zijn niet altijd zelf migranten, maar behoren wel vaak tot een etnische minderheid. Deze term omschrijft beter de groep mensen die wordt bedoeld.

Hoofdstuk 2, onder E, punt 17:
17. De overheid voert een actief voorkeursbeleid om de vertegenwoordiging van etnische minderheden in publieke topfuncties te versterken en maakt hierover ook afspraken met het bedrijfsleven.
Vervangen: “afspraken” wordt “prestatieafspraken”
Toelichting: een vrijblijvende afspraak is niet genoeg. Het bedrijfsleven moet zich verbinden om meetbare resultaten te behalen.

Hoofdstuk 2, onder E, punt 18:
18. De zeggenschap van (…) een deel toe.
Toevoegen na punt 18:
“19. Het VN Verdrag over de bescherming van de rechten van alle migrantenwerkers en hun familieleden en het ILO Verdrag Decent work for domestic workers worden geratificeerd en geimplementeerd.”
Toelichting: Bescherming van rechten van werknemers naar internationale normen.  Ratificatie laat zien dat Nederland erkent dat we ons aan – alle – internationaal aanvaarde normen op het gebied van bescherming van rechten voor arbeidsmigranten moeten houden.

Hoofdstuk 2, onder G, punt 3:
3. Er komt meer aandacht voor (migranten)jongeren die in de justitiële jeugdzorg terechtkomen, terwijl zij in veel gevallen beter geholpen zouden zijn met geestelijke gezondheidszorg. Kinderen zonder strafrechtelijke veroordeling worden niet meer ondergebracht in justitiële inrichtingen.
Schrappen: “(migranten)”
Toelichting: deze toevoeging is nutteloos en stigmatiserend. Voor alle jongeren die in de justitiële jeugdzorg terechtkomen is meer aandacht nodig, zowel voor jongeren uit etnische minderheden, als voor jongeren met autochtone ouders.

Hoofdstuk 2, onder K, punt 12:
12. GroenLinks wil dat ouderen langer zelfstandig kunnen wonen. De bouw van woningen waarin meerdere generaties samenwonen en van woningen voor mensen met een beperking, zoals dementie, wordt gestimuleerd.
Toevoegen, na punt 12:
“13. Bij oudereninstellingen worden cultuursensitief beleid en
extra voorzieningen voor ouderen van etnische minderheden gewaarborgd.”
Toelichting: lijkt me niet nodig.

Hoofdstuk 3, onder A, punt 13:
13. Voor huwelijksmigranten van buiten de EU gaat dezelfde inkomenstoets gelden als voor EU-burgers. De leeftijdsgrens wordt verlaagd naar 18 jaar. Ongehuwden behouden hetzelfde recht op gezinshereniging als gehuwden.
Toevoegen, na punt 13:
“14. Voor migranten met een verblijfsvergunning die hun kind
naar Nederland willen halen wordt de inkomenstoets afgeschaft. Wanneer
de gezinsband bij nareizende kinderen is vastgesteld door middel van DNA-onderzoek, wordt direct een inreisvisum voor het kind afgegeven.”
Toelichting: Kinderen blijven op dit moment maanden- soms jarenlang van hun ouders gescheiden vanwege de huidige strenge eisen en langdurige procedure. 

Hoofdstuk 3, onder A, punt 15:
15. Taalonderwijs voor migranten, ook die al langer in Nederland zijn, is gericht op participatie, via scholing, een eigen bedrijf of werk. Aandacht gaat ook uit naar de Nederlandse samenleving en onze grondrechten, zoals het gelijkheidsbeginsel, uitingsvrijheid en godsdienstvrijheid. Mensen die niet inburgeringsplichtig zijn, zoals EU-burgers, kunnen tegen betaling gebruik maken van dit onderwijs; een vorm van studiefinanciering maakt dit mogelijk. Migranten die de taal al spreken worden vrijgesteld van het inburgeringsvereiste. Het niet slagen voor het inburgeringsexamen heeft geen gevolgen voor het verblijfsrecht, maar een gebrek aan inspanningen wordt tegengegaan met boetes. De inburgeringseis in het buitenland komt te vervallen.
Toevoegen na “godsdienstvrijheid.”:”Kosten voor verplichte inburgering worden niet op de migranten zelf verhaald.”
Toelichting: Taalonderwijs en inburgering moet toegankelijk zijn voor alle mensen, en de migrant niet direct met hoge financiele lasten of schulden opzadelen.

Hoofdstuk 3, onder A, punt 17:
17. De legeskosten voor naturalisatie en verblijfsvergunningen gaan omlaag.
Vervangen door: “De legeskosten voor naturalisatie en verblijfsvergunningen worden verlaagd naar het niveau van de leges voor Unieburgers.  “
Toelichting: De Nederlandse overheid is door de EU verplicht om de legeskosten voor migranten uit de EU op een standaardbedrag vast te stellen. Migranten van buiten de EU zouden niet meer moeten betalen dan migranten binnen de EU.

Hoofdstuk 3, onder J, punt 3:
3. Kwetsbare groepen asielzoekers, zoals minderjarigen, vrouwen, seksuele minderheden en getraumatiseerden, krijgen bijzondere aandacht om ervoor te zorgen dat hun asielrelaas ten volle wordt getoetst.
Toevoegen na de eerste zin: “Alle asielzoekers worden in de gelegenheid gesteld om in elke fase van de procedure nieuwe feiten en omstandigheden in te brengen.”
Toelichting: Nu wordt de meerderheid van asielverzoeken afgehandeld binnen de 48-uurs procedure; mensen hebben ongeveer 5 werkdagen om bewijzen te verzamelen waarmee het vluchtverhaal ondersteund kan worden. Wanneer bewijsmateriaal later binnenkomt, wordt dit niet meer bekeken. Deze termijn is niet reëel. Vluchtelingen hebben recht op zorgvuldigheid en bescherming.

Hoofdstuk 3, onder J, punt 4:
4. Asielzoekers worden beoordeeld met actuele en accurate informatie over het herkomstland. Deze moet transparant en toetsbaar zijn voor de asielzoeker. Naast informatie van ambassades wordt ook informatie van mensenrechtenorganisaties meegewogen.
Toevoegen na de laatste zin: “De beoordeling van asielverzoeken vindt plaats op individuele gronden, niet collectief of bij associatie. Ook Artikel 1F van het Vluchtelingenverdrag wordt alleen op individuele gronden tegengeworpen.”
Toelichting: Beoordeling vindt nu veelal plaats als een collectief. Bijv. ‘alle mensen die werkten voor een bepaald regime/ dienst worden onder het 1F artikel geschaard’, zonder dat wordt gekeken naar individuele bewijslast.

Hoofdstuk 3, onder J, punt 6:
6. Asielzoekerscentra worden kleinschalig, met voldoende privacy. Hierbij is aandacht voor de veiligheid van en goede medische zorg aan kwetsbare groepen. Asielzoekers mogen leren en werken zolang ze in Nederland zijn. Met name asielzoekers met kinderen hoeven niet steeds te verhuizen.
Toevoegen na de laatste zin: “Alleenstaande minderjarigen worden zoveel mogelijk in pleeggezinnen opgevangen.”
Toelichting: Kinderen hebben recht op en baat bij een zo normaal mogelijke gezinssituatie.

Hoofdstuk 3, onder J, punt 7:
7. Om te bevorderen dat afgewezen asielzoekers terugkeren, sluit Nederland terugkeerovereenkomsten met veilige herkomstlanden, liefst in EU-verband.
Toevoegen na de laatste zin: “Het sluiten van een terugkeerovereenkomst gebeurt uitsluitend na uitgebreid onderzoek naar de veiligheidssituatie in het betreffende land, en met duidelijke afspraken over de rechten en behandeling van de betreffende terugkeerder door het herkomstland.”
Toelichting: ‘Veilige’ herkomstlanden zijn niet per definitie veilig voor alle asielzoekers. Denk bijvoorbeeld aan een homo die, incl. vluchtverhaal, wordt teruggestuurd naar Uganda.

Hoofdstuk 3, onder J, punt 8:
8. Als zij hun uitzetting niet tegenwerken, behouden afgewezen asielzoekers opvang totdat terugkeer daadwerkelijk is gerealiseerd. Illegaliteit wordt niet strafbaar gesteld. Scholieren zonder documenten mogen stage lopen.
Toevoegen na de eerste zin: “In de voorbereiding op terugkeer wordt de afgewezen asielzoeker begeleid door een vertrouwenspersoon. Terugkeer vindt alleen plaats wanneer de veiligheid van de asielzoeker niet in het geding komt.”
Toelichting: De afgewezen asielzoeker wordt niet aan zijn/ haar lot overgelaten maar daadwerkelijk begeleid in de –veilige- terugkeer naar het land van herkomst.

Hoofdstuk 3, onder J, punt 8:
8. Als zij hun uitzetting niet tegenwerken, behouden afgewezen asielzoekers opvang totdat terugkeer daadwerkelijk is gerealiseerd. Illegaliteit wordt niet strafbaar gesteld. Scholieren zonder documenten mogen stage lopen.
Wijzigen van “Illegaliteit” naar “Het niet hebben van een geldige verblijfsstatus”.
Toelichting: Zelfs op internationaal niveau (EU, VN) wordt het gebruik van het woord illegaliteit sterk afgeraden. Te veel een associatie met crimineel gedrag.

Hoofdstuk 3, onder J, punt 8:
8. Als zij hun uitzetting niet tegenwerken, behouden afgewezen asielzoekers opvang totdat terugkeer daadwerkelijk is gerealiseerd. Illegaliteit wordt niet strafbaar gesteld. Scholieren zonder documenten mogen stage lopen.
Toevoegen na de tweede zin: “Verblijf zonder geldige verblijfsstatus mag bij een later verzoek om een verblijfsvergunning geen reden zijn voor afwijzing. De desbetreffende wetswijziging van de Vreemdelingenwet wordt teruggedraaid.”
Toelichting: Deze sanctie is te zwaar en heeft geen logische grondslag. Illegaal verblijf is in veel gevallen nauwelijks te verwijten aan de persoon. Bovendien kan het nieuwe verzoek om een verblijfsvergunning op hele andere gronden zijn, zoals studie of gezinsmigratie.

Hoofdstuk 3, onder J, punt 10:
10. Wie buiten zijn of haar schuld Nederland niet kan verlaten wordt niet op straat gezet en krijgt een tijdelijke verblijfsvergunning. Deze kan na 3 jaar worden omgezet in een permanente verblijfsstatus, als terugkeer langdurig onmogelijk is.
Wijzigen van de laatste zin naar “Deze wordt na 3 jaar omgezet in een permanente verblijfsstatus, als terugkeer op dat moment nog steeds onmogelijk is.”
Toelichting: Deze mensen moeten niet te lang in onzekerheid blijven. Drie jaar is genoeg, daarna moet het definitief duidelijk zijn dat ze kunnen blijven, zodat ze verder kunnen met hun toekomst.

Hoofdstuk 3, onder J, punt 12:
12. Voor vreemdelingen die zich niet kunnen verzekeren is medische zorg beschikbaar.
Toevoegen aan het einde van de zin: “ongeacht verblijfsstatus.”
Toelichting: Medische zorg is een mensenrecht, moet voor alle mensen toegankelijk zijn.